HEMA design daten™ op Dutch Design Week 2017
HEMA design daten™
Jouw idee samen met experts verder ontwikkelen tijdens HEMA design daten™ op Dutch Design Week 2017? HEMA nodigt jonge ontwerpers uit mee te denken over duurzaam en sociaal design en is op zoek naar ideeën met sociaal-maatschappelijk nut. Ideeën en producten die het leven leuker en makkelijker maken, op een duurzame en sociale manier.
HEMA voor iedereen
Duurzaam en sociaal design zijn niet alleen voor HEMA van belang, maar voor iedereen. HEMA wil duurzaam en sociaal design stimuleren en voor iedereen toegankelijk maken. Duurzaamheid gaat volgens HEMA verder dan het uiteindelijke product of het proces dat aan de ontwikkeling vooraf gaat. Het biedt oplossingen voor een probleem en zet veranderingen in gang.
klant op nummer 1
Bij HEMA denken we in alles wat we doen vanuit de klant. Dit doen we door onze klant in het dagelijks leven te observeren, het gesprek met haar aan te gaan en door haar nieuwe producten te laten testen. Op deze manier identificeren we behoeften en gaan we op zoek naar oplossingen en innovaties. Design thinking bij HEMA is breder dan alleen productontwikkeling. Het is een manier van denken die maatschappelijke thema’s raakt, door het observeren van het dagelijks leven, de mensen en hun gedrag.
HEMA design daten™ op Dutch Design Week
Heb je een sociaal en duurzaam idee dat verder ontwikkeld kan worden? En heb je hiervoor nog geen commerciële bedrijfsvoering gedaan of groot gepubliceerd? (geëxposeerd mag wel). Meld je dan aan voor HEMA design daten op Dutch Design Week. Werk samen met het HEMA expertteam om jouw ontwerp verder te ontwikkelen. Een idee dat niet alleen voor jou en HEMA is, maar voor iedereen. Dat noemen we HEMA design daten™.
inschrijven en procedure
Inschrijven kan tot en met zondag 1 oktober via de site van Dutch Design Foundation
Uit de inschrijvingen wordt een selectie gemaakt van 6 ontwerpers die zullen deelnemen aan het HEMA design daten™ op de Dutch Design Week in Eindhoven op zondag 22 oktober 2017. Ideeën moeten worden ingediend door maximaal 1 A4 uitleg in tekst en 2-3 beelden bij te voegen.
De geselecteerde ontwerpers ontvangen bericht op 12 oktober a.s. Daarna worden er interviews bij de geselecteerde ontwerpers afgenomen op het HEMA support office in Amsterdam op 13 en 16 oktober (je dient één van deze dagen beschikbaar te zijn). De geselecteerde ontwerpers worden via social media van Dutch Design Foundation en HEMA voorgesteld aan het publiek. Op 22 oktober vindt HEMA design daten™ tijdens Dutch Design Week 2017 plaats. Deze dag krijgen de zes geselecteerde ontwerpers de kans om hun idee verder te ontwikkelen met klanten en experts tijdens het design daten. Het expertteam bestaat uit:
- senior HEMA designer
- marketing & communicatie expert HEMA
- sustainability expert HEMA
- expert senior designer
- daily life expert (geselecteerde klant van HEMA)
- expert start-ups
Aan het einde van de dag worden de concepten gepresenteerd aan het expertteam en kiestt dit team samen met juryvoorzitters Tanja Soeter (creative director HEMA) en Eva Ronhaar (head of sustainability HEMA) twee winnaars. De winnaars worden in de daaropvolgende drie maanden verder begeleid door het HEMA expertteam om hun idee verder te ontwikkelen. Aan het winnen is een budget van €10.000.- verbonden. Dit bedrag wordt besteed aan de verdere ontwikkeling van het idee en wordt beheerd door HEMA.
voorwaarden voor deelname
- je studeert aan een designopleiding of bent net afgestudeerd (max 2 jaar na afstuderen t.t.v. het inschrijven) aan een designopleiding
- je bent bereid om je idee samen met HEMA te ontwikkelen in de maanden november, december en januari (in deze maanden krijg je coaching etc.) en bent ook in deze maanden beschikbaar
- je bent bereid om het proces vast te leggen door middel van foto’s, vlogs en dit te delen met HEMA
- HEMA krijgt de mogelijkheid om op afgesproken dagen met je mee te lopen en je te filmen in je proces
het winnende idee in de praktijk
- je behoudt het eigendom over je ontwerp
- je hebt recht op €10.000.- om te investeren in je project. HEMA beheert dit budget en jij geeft aan waar je het voor nodig hebt.
- je krijgt 30 uur aan coachingsuren van HEMA experts. Deze coachingsuren zijn niet inwisselbaar voor geld of andere diensten.
criteria
Jouw idee bezit een vernieuwend karakter, biedt oplossingen voor een probleem en zet duurzame en sociale veranderingen in gang. Maakt jouw idee de wereld leuker en makkelijker? Hierbij dient niet het product als uitgangspunt te worden genomen, maar juist de handeling.
intellectueel eigendom
Het ontwerp/idee blijft van jezelf. HEMA geeft jou de kans dit verder te ontwikkelen met behulp van de experts bij HEMA. Zorg er zelf voor dat - indien je dit nodig vindt - je je eigen idee hebt vastgelegd, je gaat immers voor publiek presenteren. Mocht HEMA geïnteresseerd zijn om verder te gaan met jouw concept, dan doet HEMA je een passend voorstel.
tijdlijn
aanmelden | t/m zondag 1 oktober 2017 |
---|
bekendmaking selectie | 12 oktober 2017 |
---|
opname interviews geselecteerd ontwerpers | 13 of 16 oktober 2017 (bij HEMA of je eigen werkomgeving, je dient een deze dagen beschikbaar te zijn) |
---|
HEMA design daten™ | 22 oktober 2017 |
---|
start coaching sessies | 1 november 2017 - 31 januari 2018 |
---|
vragen?
Voor vragen over deelname kan contact worden opgenomen met:
Inhoudelijk: Margriet Craens 040 – 296 11 50, margriet@dutchdesignfoundation.com
Juridisch: Renate de Visser 020 – 311 44 11, Renate.de.Visser@hema.nl
deze briefing downloaden en printen >